Workshopserie: Ontmanagen voor Managers

 

Een workshopserie van 4 dagdelen waarin je als manager aan de slag gaat met je eigen rol in je organisatie. Hoe kunnen we met minder managen meer voor elkaar krijgen, met een betrokken en bevlogen team? In een steeds sneller veranderende omgeving die om andere manieren van organiseren vraagt. Waar ligt nou écht je grootste toegevoegde waarde, en die van je collega's? Welke vreemde gewoontes moeten we daarvoor afleren en welke alternatieven zijn er? En hoe doe ik dat in een klassiek opererende omgeving?

Het Nieuwe Groeien

 

De wereld verandert steeds sneller en op steeds meer fronten tegelijk. Transparantie neemt toe. De maatschappelijke uitdagingen worden steeds groter. Technologie is haast niet meer bij te benen. Nieuwe generaties staan heel anders in hun werk.

Klassieke organisatiestructuren zijn hier niet meer tegen opgewassen. Management werkt goed in voorspelbare gecontroleerde omgevingen. Maar in deze tijden van dynamiek is er meer behoefte aan bevlogen, wendbare organisaties, in direct contact met de medewerker en de klant om sneller en beter te kunnen inspelen op kansen. Waarbij talenten en eigenaarschap maximaal benut worden en elkaar aanvullen. Ten dienste van de missie.

Geen belemmerende structuren, maar ondersteunend. Geen tevreden maar bevlogen medewerkers. Geen tevreden klanten maar fans.

Dát bepaalt of je als bedrijf met vertrouwen de toekomst in gaat.

 

Maar wat vraagt dat van jou als manager?

Ontmanagen

 

Als je als leidinggevende teveel moet managen is er eigenlijk iets mis: Mensen willen blijkbaar allemaal wat anders, weten onvoldoende hun rol in het grotere geheel, etc. Je moet dan hard en vaak sturen en toevlucht nemen tot controle, targets, bijsturing, contracten, regels, hr-cyclus etc. (figuur midden, links).

 

Het is veel interessanter als manager te werken aan je eigen overbodigheid. Dan ga je, met je team, bovenstaande oorzaken fundamenteel aanpakken. Dan wordt de gemeenschappelijke missie weer de baas en kun jij dat doen waar écht je grootste toegevoegde waarde ligt. Net als je collega's trouwens. (figuur midden, rechts)

Dan werk je samen aan die moderne bevlogen, wendbare organisatie. Je doet iedereen een enorm plezier: de mensen, de organisatie en niet in de laatste plaats: jezelf!

 

Als gemotiveerd maar bescheiden onderdeel van een grote organisatie zal dat nog niet meevallen. Hoe kun jij en je team hierin floreren en positieve invloed uitoefenen op het grotere geheel? Ook dat vraagt aandacht.

De workshopreeks

 

Met een groep van 10 - 15 collega-managers uit verschillende organisaties gaan we in 4 workshops met elkaar, actief aan de slag:

1. Introductie ontmanagen, anders kijken

2. Vreemde gewoontes en alternatieven deel 1.

3. Vreemde gewoontes en alternatieven deel 2.

4. Aansluiten en besmetten

Aan het einde van deze reeks herken je de noodzaak èn mogelijkheden van ontmanagen met betrokken en bevlogen medewerkers. Je herkent ineffectieve gewoontes en patronen, weet ze te doorbreken en met alternatieven te komen, zonder de aansluiting met de organisatie te verliezen. Gesteund door theorie én praktijkvoorbeelden. Je hebt bovendien een waardevol netwerk van mede-ontmanagers in andere organisaties.

 

Voor wie?

Voor (lijn-, proces- of project-)managers in organisaties met meer dan 50 mensen.

 

Ook mogelijk als in-company maatwerk.

 

Interesse, meer informatie, of aanmelden?

mail of bel: 06 - 31961482

Lokatie: Amersfoort | Data eerstvolgende reeks: nader te bepalen | Tijd: van 13.30 tot 17.30u

Kosten introductieworkshop 1: € 195,- | 3 vervolgworkshops 2-3-4: € 625,- | hele reeks van 4 workshops: € 750,-

De workshops worden verzorgd door Thom Verheggen. 20 jaar management-ervaring met innovatie bij ontwerpbureaus, productiebedrijven en non-profit. De laatste jaren als projectmanager Sociale Innovatie bij Syntens. Veel geleerd over succesfactoren bij bedrijven van de toekomst. Met De Slimste Bedrijven van Nederland. Maar ook zelf het "ontmanagen" in praktijk gebracht met een bevlogen team van 30 mensen, ervaren hoe dat werkt en wat dát op kan leveren: meetbaar betere klanten, betere resultaten en grotere impact! Thom helpt nu als De Ontmanager organisaties naar meer bevlogenheid en wendbaarheid met advies, trainingen, sessies en interim-(ont)management. Daarnaast geeft hij lezingen en workshops over dit onderwerp en worden zijn blogs oa. gepubliceerd op www.nieuworganiseren.nu.